Dobra komunikacja drogą do sukcesu’ - opis innowacji
środa, 26 listopada 2014 15:49
|
I Wstęp
Jakość pracy szkoły jest efektem współdziałania wszystkich podmiotów funkcjonujących w szkole. Wiadomo, że dobra współpraca jest, między innymi, zależna od przepływu informacji, jej planowości, płynności i rzetelności.
Dążąc do podniesienia jakości pracy naszej szkoły, a co za tym idzie, w efekcie również wyników nauczania i wychowania, widzę potrzebę usprawnienia przepływu informacji dyrektor – nauczyciele, dyrektor – rodzice, nauczyciele – rodzice, uczniowie – dyrektor – nauczyciele. Dzięki szybszemu, sprawniejszemu a przede wszystkim efektywnemu kontaktowi nie tylko zwiększy się wiedza o podejmowanych działaniach ale również udział rodziców w życiu szkoły, w jego planowaniu i organizacji. Zgodnie z zasadą, że lubimy przebywać tam, gdzie czujemy się jak w domu, gdzie jest miła i przyjazna atmosfera widzę potrzebę uprzyjemnienia pobytu rodziców w szkole ( np. w trakcie oczekiwania na kończących zajęcia uczniów) połączone z wartościami edukacyjnymi: czytanie materiałów edukacyjnych, przeglądanie stron internetowych z treściami dla rodziców) w miłej atmosferze np.: w kąciku pełnym zieleni. Włączenie uczniów w poprawę komunikacji z jednoczesnym wykorzystaniem i rozwijaniem ich pasji i umiejętności jest również wielką wartością. A jeśli do tego dojdą nowoczesne technologie to ich zaangażowanie i efekty pracy będą zadziwiające.
II Zasady i warunki wprowadzenia innowacji.
Innowacja, polegająca na wdrożeniu 6 rozwiązań organizacyjnych, będzie realizowana w Szkole Podstawowej im. Mieczysława Romanowskiego w Józefowie w roku szkolnym 2014/2015. Jeśli te rozwiązania organizacyjne przyniosą zakładane efekty to będą kontynuowane w kolejnych latach. W innowacji weźmie udział cała rada pedagogiczna, rodzice, uczniowie i dyrektor.
III Sposób realizacji
Aby usprawnić komunikację między podmiotami społeczności szkolnej zaplanowałam następujące zmiany organizacyjne:
1) Na spotkania nauczycieli z rodzicami zostanie wybrany każdy ostatni czwartek miesiąca, w te ustalone dni odbywać się będą indywidualne spotkania zainteresowanych rodziców z wychowawcami i nauczycielami przedmiotów w godzinach wspólnie ustalonych. W te dni organizowane będą również, co najmniej 3 razy w ciągu roku szkolnego, zbiorowe spotkania z rodzicami. Dzięki takiemu rozwiązaniu zarówno rodzice jak i nauczyciele będą mogli wcześniej zaplanować sobie czas na zaplanowane spotkania. Nauczyciele będą mogli te terminy wykorzystać również do spotkań klasowych zespołów nauczycielskich czy zespołów samokształceniowych.
2) W czytelni szkolnej zostanie zorganizowany Kącik Dla Rodziców, będą tam mieli do dyspozycji komputer z łączem internetowym. Korzystając z niego będą mogli przejrzeć szkolną stronę internetową oraz ciekawe strony edukacyjne zaproponowane przez nauczycieli zgodnie z potrzebami wynikającymi z bieżącej pracy z uczniami czy realizowanych działań profilaktycznych. W pobliżu będzie zorganizowana Podręczna Biblioteczka dla Rodzica zawierająca książki, poradniki i materiały edukacyjne dotyczące wychowania dzieci oraz wspierania ich wszechstronnego rozwoju, do poczytania w bibliotece lub wypożyczenia do domu.
3) Dla rodziców oczekujących na swoje pociechy z klas młodszych zostanie zorganizowany na holu Zielony Kącik – w miejscu, w którym dzieci z klas młodszych mają kącik przyrodniczy, hodują różnorodne rośliny, zostanie ustawiony stolik, krzesła, szafka z półkami na materiały edukacyjne dla rodziców, którzy będą mogli posiedzieć, odpocząć, porozmawiać i poczytać. Do zorganizowania kącika zostaną włączeni rodzice i uczniowie.
4) Dla rodziców, którzy z przyczyn niezależnych nie mogli uczestniczyć w wywiadówce zostanie zorganizowana „Wywiadówka on-line”, rodzice na stronie internetowej szkoły będą mogli obejrzeć, przeczytać materiały z ogólnych spotkań, poznać poruszane sprawy, podjęte decyzje, czy informacje Zarządu Rady Rodziców.
5) Istniejąca już szkolna platforma e-learningowa zostanie wykorzystana do komunikacji dyrektor – nauczyciele. Za jej pomocą będą opracowywane zespołowo dokumenty szkolne, przekazywane ważne informacje, pilne ogłoszenia jak również dyrektor będzie realizował zadania z nadzoru pedagogicznego w zakresie wspomagania nauczycieli m.in. doradzanie, dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem, upowszechnianie (za zgodą nauczycieli) przykładów różnych rozwiązań metodycznych, wychowawczych i opiekuńczych, inspirowanie nauczycieli do wprowadzania innowacyjnych rozwiązań w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
6) Na korytarzu parteru szkoły zawiśnie monitor podłączony do komputera, na którym będą wyświetlane informacje z życia szkoły, informacje Rady Rodziców, ogłoszenia i informacje Samorządu Uczniowskiego, zdjęcia i multimedialne relacje z realizowanych projektów i przedsięwzięć opracowywane przez uczniów ze Szkolnego Koła Informatycznego. Odwiedzający szkołę zapoznają się w ciekawy sposób z bieżącymi informacjami z życia szkoły a przygotowujący te materiały uczniowie odczują satysfakcję z realizacji swoich pasji i wykorzystania posiadanych umiejętności.
IV Cele innowacji
W wyniku zaplanowanych działań zostaną zrealizowane następujące cele:
- usprawnianie przepływu informacji między wszystkimi podmiotami społeczności szkolnej;
- usprawnianie przepływu informacji między dyrektorem i nauczycielami;
- motywowanie rodziców do większego zaangażowania w życie szkoły;
- głębsze uświadamianie rodzicom potrzeby i wartości współpracy ze szkołą dla dobra rozwoju ich dzieci;
- wspieranie rodziców w zdobywaniu wiedzy na temat pracy wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem;
- umożliwienie aktywnego i efektywnego spędzenia czasu rodzicom oczekującym na dziecko kończące zajęcia;
- zwiększenie promocji szkoły i działań przez nią realizowanych;
- zwiększenie wykorzystania technologii informacyjno - komunikacyjnej w pracy szkoły;
- wdrażanie rodziców do planowanego kontaktu ze szkołą;
- większe włączenie uczniów w promocję szkoły w środowisku lokalnym;
- wdrażanie uczniów do wykorzystania umiejętności posługiwania się technologią komunikacyjną w praktyce;
- promowanie uczniowskich pasji i zainteresowań.
V Metody i formy
W innowacji zostaną wykorzystane technologie informacyjno-komunikacyjne m.in.: internet, platforma e-learningowa, komputery z dostępem do internetu, kamera, aparat fotograficzny itp.
VI Efekty innowacji
- sprawny przepływ informacji między wszystkimi podmiotami społeczności szkolnej;
- pełniejsze wykorzystanie technologii informacyjno - komunikacyjnej w pracy szkoły;
- lepsza komunikacja między dyrektorem – nauczycielami – rodzicami – uczniami;
- planowe i systematyczne kontakty rodziców ze szkołą;
- większe zaangażowanie rodziców w życie szkoły;
- przybliżenie spraw szkoły, organizowanych imprez i projektów rodzicom;
- przekonanie rodziców o potrzebie i wartości współpracy ze szkołą dla wszechstronnego rozwoju dzieci;
- wyposażenie rodziców w szerszą wiedzę na temat pracy wychowawczej i edukacyjnej z dzieckiem;
- pełniejsza promocja działań szkoły;
- zorganizowanie aktywnego i efektywnego spędzenia czasu rodzicom oczekującym na dziecko kończące zajęcia, utworzenie Zielonego Kącika;
- włączenie uczniów w promocję działań realizowanych przez szkołę i wykorzystanie ich umiejętności pracy z technologią informacyjno-komunikacyjną;
- poprzez promowanie uczniowskich pasji i zainteresowań zwiększy się wśród uczniów poczucie własnej wartości, pewność siebie, otwartość na podejmowanie dodatkowych wyzwań, realizacja zadań poprzez pracę w grupie.
VII EWALUACJA
Ewaluacja innowacji będzie dokonywana na bieżąco w trakcie wdrażania poszczególnych zmian organizacyjnych poprzez obserwacje i rozmowy. Dowodem zrealizowania założonych celów będą m.in.:
- Multimedialny Kącik dla Rodziców z Biblioteczką dla Rodzica;
- Zielony Kącik dla Rodziców;
- funkcjonująca platforma e-learningowa dla nauczycieli. Innowację realizuje Pani Dyrektor Edyta Nieśpiał.
|